Які перспективи має українське мистецтво? Думки експертів в контексті дослідження Molfar і Spilne Art

Українське мистецтво стрімко привертає увагу колекціонерів та інвесторів по всьому світу. В умовах глобальних змін економіки воно відкриває нові інвестиційні можливості. Унікальний характер українських митців, їхній підхід і найголовніше — ціна українського мистецтва. Усе це робить картини чудовим активом. 

У цій статті ми представимо результати дослідження, проведеного OSINT-агенцією Molfar та мистецькою платформою Spilne Art. Аналізуємо ринок сучасного мистецтва України та його тенденції, розпитавши про це в українських галеристів та колекціонерів. У наведеному нижче дослідженні аналізовано період 2022 – початок вересня 2024 року. Зростання попиту, підтримка міжнародної спільноти та поступовий вихід з тіні на світову арену — лише початок. Що робить українське мистецтво таким привабливим, і які імена мають перспективи? 

Завантажуйте повну версію дослідження тут.

Інвестиційний потенціал українського мистецтва — аналітичний звіт Molfar

Мистецтво — це інвестиція. Спершу може здатися, що таким воно є лише для вузького кола естетів та фахівців. Насправді ж, сучасне мистецтво стає доступнішим й ближчим завдяки передусім сенсам, котрі закладені в роботу. Проте арт часто розглядають як "тиху гавань" для інвестицій. Його вартість може перевищувати рівень інфляції, зберігаючи або навіть примножуючи капітал. Звісно, при цьому можна ще й насолоджуватися естетикою робіт.

У великому дослідженні, проведеному аналітиками Molfar спільно з артплатформою Spilne Art, спробували дати відповіді на деякі питання, які можуть виникнути у тих, хто має намір інвестувати в українське мистецтво. Зараз це не лише сприяє розповсюдженню українського, але й допоможе зберегти твори сучасних митців України, котрі наразі формують сучасну українську мистецьку класику. Чимало з цих художників вже зʼявляються на виставках світового рівня, але ціни на їхні витвори відносно не такі високі, як у їхніх закордонних колег. То що це, як не оброблений діамант, котрий у перспективі стане справжнім статком? 

Molfar та Spilne Art зосередились на аналізі творчості 25 сучасних українських митців. З дослідження стало очевидним, що темпи зростання українського митецького ринку були стабільними з 1991 року. Воно активно розвивалося й розширювалося. 

"Одна з причин створення цього дослідження — це культурна дипломатія. Росія у таке вкладає набагато більше коштів. Ми дуже хочемо, щоб українських митців купляли більше. Якщо будуть купляти закордоном, то й у нас будуть купляти більше. Тоді у митців буде більше можливостей та більше ресурсів для творчості. Можливо, ми якось вплинемо на дипломатичному фронті", — розповів Артем Старосєк, CEO Molfar, під час презентації дослідження у kmbs.

Зазначимо, що у дослідженні представлено лише частина сучасних митецьких талантів. Аналіз створено на основі специфічних критеріїв і він представляє зріз частини значущих імен. А про ці критерії розкажемо детальніше далі.

Значний зліт інтересу до українського мистецтва у 2022 році був спричинений глобальною увагою до України в контексті повномасштабного російського вторгнення. Митці отримали можливість нагадати про себе на міжнародній арені, а комусь — заявити. Проте після піку інтересу настав спад, хоча чимало колекціонерів та артекспертів зазначають, що це лише тимчасова пауза перед наступною хвилею зацікавленості та приділення уваги українському мистецтву та культурі.

Далі поділимося інсайдами, отриманих на основі нашого дослідження, про перспективи українського артринку та про те, як максимально вигідно інвестувати. 

"Україна має унікальні речі, яких світ не має". Думки артекспертів

На думку артменеджерки Еріки Бринь, артринок в Україні перебуває досі у стадії зародження. У спадок з радянських часів Україна отримала "сірий" ринок. Мистецтво, яке знаходилось за радянських часів поза сферою соцреалізму, продавалось здебільшого на "чорному ринку". Тож ринок мистецтва “прийшов з Незалежністю, а активно працювати почав 15-20” років тому. А от у 2022 році, на думку артменеджерки, стався справжній пік:

"Попри весь жах російського вторгнення, можна впевнено сказати, що 2022 рік — це рік ейфорії довкола України. Рік, коли всі — як іноземці, так і громадяни — казали: «Ми хочемо українське до свого дому, до колекції». У цей рік увага іноземців була максимально прикута до всього, що відбувається в нашій країні, зокрема до нашого мистецтва та культури. Особливо Львів, завдяки своїй географічній близькості до західних кордонів, приймав велику кількість волонтерів, репортерів та журналістів. Тоді майже щодня "Зелену канапу" відвідували іноземці з різних куточків світу. Вони запитували, цікавились, купували та були вражені тим, що справді велика культура була від них наче "прихована" довгі десятиліття" — Еріка Бринь.

Та разом із тим, війну експерти називають і найбільшою проблемою для розвитку ринку мистецтва.

"І бачу майбутнє українського артринку. Він буде розвиватися. Тут питання просто глобальне, яке взагалі майбутнє України, і що взагалі в принципі буде. Для артринку потрібні певні умови — стабільність. Тобто, щоб художники розуміли, що їм робити: залишатися в Україні, чи виїжджати за кордон, де їм працювати, де жити. Якби не було війни, то я бачу майбутнє артринку України дуже перспективним. Але так, як є такий фактор, як війна, він дуже впливає. Загалом я дуже вірю в артринок України. Бачу у ньому велику перспективу", — каже Олег Василенко, колекціонер сучасного мистецтва, куратор.

Проблемою, на яку вказує Олег Василенко під час нашої розмови, є відсутність музеїв сучасного мистецтва. На його думку, саме вони є одним з ключових факторів, які формують ціну на твори мистецтва:

“Багато робіт продаються з приватних колекцій. Так, у нас немає музею сучасного мистецтва в Україні, як інституції, яка б сформувала діапазон цін на українське сучасне мистецтво. Немає постійної експозиції українського сучасного мистецтва, наприклад, як це є у Нью-Йорку. От там інституція займається формуванням ціни на своїх митців, на колекцію, яка наповнює цей музей. У нас ціна формується інакше, її формують самі художники. Самі виставляють ціну на свої роботи. Ціну формують дилери, які продають роботи” — Олег Василенко.

Однак у тому, як формується ціна на твори мистецтва, є й інший фактор. Мова йде про впізнаваність або бренд митця. Про це говорить колекціонер Юрій Комельков: 

"Можна поставити будь-яку ціну на роботу будь-якого художника і вона ніколи не буде продана. Але ситуація зовсім інша, коли художник став брендом. Наприклад Марчук — це бренд, Назар Білик — це вже бренд. Бренд коштує великих грошей. Так само як коштує на світовому ринку Енді Воргол. Там робота нічого не коштує, а його імʼя коштує дуже багато. Таких прикладів багато — там будь-яка робота, яка зʼявляється, коштує дуже багато. Наприклад, наш Казимир Малевич. Я вам гарантую: будь-яка робота, яка зʼявиться, буде 100 млн доларів плюс", — Юрій Комельков, голова ГО "Музей Авангарду".

Що стосується змін на ринку, то тут думки експертів розділилися — одні говорять про його фактичну заморозку. 

"На початку, коли почалось масштабне вторгнення, люди зацікавились з погляду культурної спадщини. Але з погляду придбання все ж таки ситуація не покращилась і тоді. У загальному значенні ціни українських митців за ці останні два роки майже ніяк не змінились. Ринок трошки заморозився, а тому і ціни залишаються на тому ж рівні. Це нормальна ситуація. Після війни вони мають підвищитися", — Анна Годун, галеристка.

Юрій Комельков відзначає графіку як один з тих видів мистецтва, які будуть зростати у ціні. Однак є й інші, на які, на його думку, варто звернути увагу. Зокрема скульптури у склі, пластмасі або синтетичних матеріалах: 

"Той же Назар Білик почав працювати у склі, пластмасі, починав працювати у синтетичних матеріалах. І це не традиційна технологія для скульптури, бо раніше це була бронза, камінь або дерево, а зараз все змінилося. І от на ці якраз нові напрямки найбільший попит у колекціонерів та найбільші ціни. Таких художників, як Назар Білик, дуже мало, тому попит скажений. Серед живопису зараз важко будь-що вигадати, якщо чесно. Все вже вигадано. Але є певні митці — той таки Криволап — він фантастичний художник, який працює з кольором. Марчук, який вигадав пльонтанізм. Це унікальні речі, яких світ не має, а Україна має", — каже Юрій Комельков. 

Міжнародна підтримка українського мистецтва

Одним з яскравих прикладів того, як у світі підтримують українську мистецтво та демонструють інтерес до нього, стала виставка "Kaleidoscope of (Hi)stories", що проходила в Дрездені, Німеччині, у травні-вересні 2023 року. Там були представленц десятки робіт українських митців, що творили з 1912 по 2023 рік. Ще однією, не менш значущою подією, стала виставка "Beast of War, Bird of Hope", що проходила у лютому 2023 року у Вашингтоні. Презентувалися роботи українських митців, котрі були створені під час та після повномасштабного російського вторгнення. 

Робота Марії Примаченко, представлена на виставці "Beast of War, Bird of Hope". Джерело: aspeninstitute

Є приклади й міжнародної підтримки українського мистецтва. З боку Європейського Союзу через програму Creative Europe у 2022 році було виділено €5 млн. Ці кошти направили на збереження та розвиток культурної спадщини, допомогаючи художникам та культурним організаціям продовжувати діяльність в Україні.

Більш свіжий приклад від 2024 року. ЮНЕСКО заявляє про фінансування 14 нових проєктів в Україні. Чотири з них спрямовані на підтримку креативної сфери. Відновлення програми підтримки українських митців у Нідерландах також стало суттєвим кроком до зміцнення міжнародної співпраці. Ця програма забезпечує фінансування для українських художників, дозволяючи їм продовжувати свою творчу діяльність та участь у проектах у сферах кіно, сценічного мистецтва, візуального мистецтва та інших культурних галузях.

Що впливає на ціни робіт та у яких митців інвестувати?

Якщо коротко, то впливають два ключові фактори: імʼя художника та унікальність роботи. Це узагальнення тез, які наводять артексперти, галеристи та артменеджери. Тобто чим більш впізнаваний митець та мисткиня, чимбільше унікальна їхня робота та доробок, тим вищою буде вартість на цю роботу. Але, звісно це спрощення. Реалії артринку набагато складніші. 

З глобального дослідження artbasel за 2024 рік дізнаємося, що світовий ринок мистецтва складає 65 мільярдів доларів США. Також галереї та дилери з обігом менше, ніж 500k доларів США показали найбільше зростання продажів (11%). Ті, чий обіг перевищував 10 мільйонів доларів, втратили 7%. Дилери зіштовхуються із обережністю покупців, коли йдеться про дорогі твори.

Згідно з дослідженнями артринку України, яке провели аналітики Molfar разом зі Spilne Art, мінімальна вартість роботи для входу у ринок інвестицій мистецтва наразі складає $2000. Ця позначка — не просто мінімальний поріг, а певний орієнтир у сучасному мистецтві. Такі твори починають входити до категорії інвестиційних активів, що може свідчити про стабільний попит на роботи художника та потенціал зростання ціни. 

"Ціна мистецтва базується, зазвичай, на обʼєктивних факторах, інкрустованих субʼєктивними чинниками. Тобто щось легко спрогнозувати, а щось — майже неможливо. І на це треба зважати. Обʼєктивні показники — продажі на аукціонах, представленість у публічних та музейних колекціях, виставки у серйозних галереях. Суб'єктивні чинники включають медійну активність, участь в публічних подіях та дискусіях, актуальність піднятих тем та впливовість на суспільну думку. 

Наші партнери-аналітики з агенції Molfar спробували оцінити як обʼєктивні, так і суб'єктивні фактори, й ми отримали, як на мене, досить реалістичну картину того, які українські художники на сьогодні знаходяться в авангарді та хто є найцікавішим для колекціонерів", — каже Наталія Ткаченко, засновниця і SEO Spilne Art.

У мистецтві також є фактор емоційних покупок. Яскравим прикладом якраз є 2022, коли, як вище зазначали артексперти, міжнародний інтерес до українського мистецтва значно зріс. 

Ціни на мистецтво можуть зростати не лише через емоційні чинники, але й завдяки змінам на ринку, таким як підвищення інтересу колекціонерів або поява нових творів на аукціонах, які привертають увагу публіки та критиків. Враховуючи високий відсоток онлайн-продажів, мистецтво все більше стає доступним ширшій аудиторії, що також може впливати на збільшення цін. Онлайн продажі, аукціони.

"На спадному ринку треба купувати. Це очевидний факт. Насправді зараз я б посперечалася з оптимізмом і вважаю, що ми не зростаємо як ринок загалом. Але це добре. Український феномен так чи інакше буде цікавий. Незалежно від того, як складеться наша доля. Я б заохочувала купувати тих, кому це цікаво. Але воно має бути публічно — треба вивозити на виставки, показувати там, де ми будемо з європейськими художниками. В принципі зараз хороший час для покупок", — каже Ольга Сагайдак, експертка з культурної спадщини, голова Правління Коаліції дієвців культури, під час дискусії на презентації дослідження в kmbs. 

А тепер коротко про саме дослідження. Кожен аспект діяльності художника оцінюється за критеріями, які були сформовані на основі інтервʼю зі спеціалістами, мистецтвознавцями, а також у ході консультацій із Spilne Art. У наведеному нижче дослідженні аналізовано період 2022 – початок вересня 2024 року.

Ознайомитися із дослідженням ви можете на цій сторінці.

Після пошуку та аналізу інформації з відкритих джерел та інтервʼювання експертів, було присвоєно бали за кожним із критеріїв, а їхня кількість накопичується, що дозволяє визначити загальний бал. Таким чином оцінюється кожен аспект діяльності художника.

Рейтинг інвестиційно привабливих митців, у чиї роботи варто інвестувати, сформованих у ході дослідження.

Розвиток українського мистецтва має потенціал, який важко заперечити. Протягом останніх десятиліть воно поступово виходило з тіні, а ринок набував стабільності, стаючи дедалі привабливішим для інвесторів. Але 2022 рік змінив усе. Початок повномасштабної війни привернув увагу всього світу до України, що спричинило підвищений інтерес до її культурної спадщини, зокрема мистецтва. Ціни на роботи українських митців різко зросли, і хоча ажіотаж поступово вщух, світовий ринок не втрачає зацікавленості.

Попри нинішню павзу ринку через війну, українське мистецтво продовжує знаходити свій шлях до міжнародних виставок і культурних подій, завдяки чому зберігається інтерес до українських митців. Це свідчить про довгостроковий потенціал та унікальність українського мистецтва. Ця мапа демонструє, що українські митці нині зʼявляються за кордоном: у країнах ЄС та дедалі частіше у США. 

Наш аналіз пропонує чіткий зріз українських художників, роботи та доробок яких були детально проаналізовані за специфічними критеріями, щоб інвестори могли обрати найбільш перспективні імена в контексті інвестиційної привабливості. 

Загалом, українське мистецтво — це потужний інвестиційний актив, здатний не тільки захищати капітал від інфляції, але й підтримувати українську культуру на міжнародному рівні. Можливо, саме цей інтерес до українського митця стане ключем до нового культурного прориву.

 

#Україна #Дослідження ринку #аналітика
Зв’язатися з нами